Tekst: Jelte Stol

Fotografie: Erik Vos

MartiniBusiness

MartiniBusiness gooit dit najaar het roer om. ‘We willen ons meer gaan onderscheiden van andere ondernemersclubs’, vertelt oprichtster Christa Bollegraaf. ‘Waar veel andere clubs blijven stilstaan, willen wij meegroeien met de tijd. De evenementen worden een stuk avontuurlijker en we komen met een nieuwe, multifunctionele website en een handige app. Allemaal met maar één doel: onze leden nog meer met elkaar in verbinding brengen!’

De wortels van de Groningse ondernemersvereniging reiken tot het huis-aan-huisblad Martini Sport, waarin veel aandacht werd besteed aan regionaal sporttalent. ‘Veel bedrijven wilden daarin adverteren. Het leek mij leuk en nuttig om al die adverteerders wat meer met elkaar in verbinding te brengen. Zo ontstond het concept Martini Sport & Business, een platform waarmee we vooral ondernemersbijeenkomsten rond sportevenementen organiseerden’, blikt Bollegraaf terug.

‘Uiteindelijk waren er steeds meer ondernemers die wel graag op de events wilden komen, maar die eigenlijk niet zoveel belang hadden bij een advertentie. Bovendien raakten huis-aan-huiskranten steeds meer uit de gratie. Dat is het moment geweest dat we met lidmaatschappen zijn gaan werken, de focus op sport wat hebben losgelaten en dat MartiniBusiness werd wat het tot deze zomer was: een actieve businessclub met ruim 120 leden.’

Martinibusiness 2.0

Maar nu is het volgens Bollegraaf tijd voor een volgende stap. ‘Je hebt tegenwoordig zoveel ondernemersclubs en er zijn er maar weinig die zich echt onderscheiden. Met onze nieuwe concept willen we echt boven dat maaiveld uit gaan steken.’ Bij de ontwikkeling van die nieuwe opzet is het team achter MartiniBusiness – dat naast Christa Bollegraaf bestaat uit sales- en accountmanagers Dave Leeuwerik en Jan Dirk Zwerver – niet over één nacht ijs gegaan. ‘In samenspraak met een aantal van onze leden hebben wij een geheel nieuw en mooi concept bedacht; een soort MartiniBusiness 2.0.

Voorop staat dat de evenementen die het drietal voor de leden organiseert nog unieker, leuker en spannender worden. ‘Niet gewoon netwerkavonden met een hapje en een drankje, maar echt events die je voor geen goud wilt missen. Denk bijvoorbeeld aan een dagje naar de paardenraces of een ballonvaart. Als het aan mij ligt gaan we zelfs een keertje een berg beklimmen met z’n allen’, lacht Bollegraaf. ‘Als het maar avontuurlijk is en mensen dichter bij elkaar brengt!’

Want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait. ‘Je ziet vaak dat op standaard netwerkborrels telkens dezelfde subgroepjes ontstaan’, zo geeft Dave Leeuwerik aan. ‘Op die manier doe je natuurlijk helemaal geen nieuwe nuttige contacten op; wat uiteindelijk wel de bedoeling is van netwerken. Met onze nieuwe opzet willen we mensen wat meer dwingen uit hun comfortzone te treden, samen dingen te ondernemen, een vertrouwensband op te bouwen en zo tot dat allerhoogste doel te komen: het creëren van een onderlinge gunfactor.’

Ook de nieuwste technische hulpmiddelen worden vanaf deze herfst ingezet om de leden van MartiniBusiness met elkaar in contact te laten komen. ‘Ieder lid kan straks gemakkelijk inloggen op de vernieuwde website en in de volledig nieuwe MartiniBusiness-app’, legt Bollegraaf uit. ‘Vervolgens kun je eenvoudig in het ledenbestand zoeken en direct contact opnemen. Heb je bijvoorbeeld snel iemand nodig die over een bepaalde expertise beschikt, dan heb je die online in een paar tellen gevonden! Zo maken we de lintjes tussen de leden superkort.’

Contributie

Die leden kunnen bovendien voortaan behoorlijk besparen op het lidmaatschapsgeld. Een belangrijke verandering is de verlaging van het lidmaatschapsgeld. ‘Voorheen betaalden leden jaarlijks 575 euro aan vaste contributie. Om de drempel wat te verlagen hebben we dat omlaag gebracht naar 195 euro. Daarnaast betaal je nu simpelweg per event dat je wilt bijwonen, dus niet voor bijeenkomsten die niet in je agenda passen. Via de nieuwe site kun je je gemakkelijk aangeven waar je bij wilt zijn en via iDeal of automatisch incasso reken je in een paar klikjes af.’

Niet-leden kunnen overigens ook naar de clubevents komen, maar van hen wordt dan een grotere bijdrage verwacht. Voor de 195 euro lidmaatschapsgeld ontvangen de leden naast de korting op de eventprijzen nog een aantal voordelen. Zo kunnen ze gebruikmaken van de eerder genoemde website en app. ‘Die zorgen niet alleen voor kortere lijntjes: we zullen er ook inspirerende blogs en handige tips van ervaren collega-ondernemers op plaatsen. Daarnaast kunnen leden elkaar onderling korting geven, krijg je voorrang bij evenementen en activiteiten, hebben we de ouderwetse ideeënbus een digitale vorm gegeven en kun je gemakkelijk contact met ons opnemen.’ Want uiteindelijk kan de techniek niet alles. ‘Je kunt natuurlijk nog altijd bij Dave, Jan Dirk of mij persoonlijk aankloppen en dan gaan we maar wat graag voor je aan de slag om koude leads om te zetten in warme leads.’